REKONSTRUKTİF CERRAHİ > EL CERRAHİSİ

EL YARALANMALARI

Eller en çok yaralanan organların başında geliyor.

Bunun nedenleri, en çok ellerle iş yapmak ve korunmak amaçlı ellerle kendimizi saklamaktır. İş kazaları, mutfak yaralanmaları, çocuk parkı yaralanmaları, delici kesici alet saldırıları en sık görülen el yaralanmaları sebepleridir.

El Yaralanmaları Öncesinde

El yaralanması ile gelen bir hastada anamez

(hastanın hikayesi) ve fizik muayene çok önemlidir. Yaralanmanın tipi, zamanı, akut müdaheleden sonra yapılan uygulamalar ve hastanın genel durumu hasta için seçilecek tedaviyi belirleyecektir.

Ellerdeki başlıca önemli anatomik yapılar damarlar (atar damarlar, toplar damarlar), sinirleri, tendonlar, kaslar, kemikler, ligamanlar ve cilttir. Bütün bu yapıların bütünlüğü ve fonksiyonu değerlendirilir. Kemik yaralanması ya da doku içinde yabancı cisim bulunmasından şüphelenilen durumlar röntgen ya da büyük kemikler için BT istenir.

Damar yaralanması kararı muayenede genellikle belli olmakla birlikte nadiren angiografi ya da doppler US çekilebilir. Amputasyonlarda (uzuv kopmalarında) amputasyonun seviyesi, şekli, geçen süre, amputatın formu ve saklanma şekli, hastanın yaşı, mesleği, genel durumu, eşlik eden diğer yaralanmalar, replantasyon (kopan uzvun geri dikilmesi) kararını etkileyecektir.

El Yaralanmaları Sırasında

El yaralanmaları bit tırnak yatağı yaralanmasından, majör bir amputasyona dek değişiklilik gösterebilir.

Yaralanmaya, hastaya göre cerrahi planlanır. Lokal anestezi altında 5 dakika süren bir cerrahiyle hasta tedavi edilebilirken, bazen 8-10 saat süren major ameliyatlar, bazen aşamalı onarımlar (bir kaç seans sürecek cerrahi) olabilir.

El yaralanması ameliyatlarında, mümkün olduğunca bütün yapılar anatomiye uygun onarılır. Ancak bazı yapıların sakrifiye edilmesi daha sağlıklı olabilir. Buna cerrahi ekip karar verecektir. El yaralanması sonrası onarımlar genellikle mikroskop altında yapılır ve mikrocerrahi olarak adlandırılır.

El Yaralanmaları Sonrasında

Ellerin karmaşık ve mekanik anatomisi ve çok fonksiyonlu organlar olması nedeniyle, major yaralanmalar sonrası yapılan onarım ameliyatları, tedavinin yalnızca başlangıcı olacaktır.

Ameliyat sonrası hastaların hekiminin önerilerine uyması çok önemlidir. Ameliyat sonrası uzun bir fizik tedavi döneme gerekebilir.

Dupuytren Cerrahisi

Tetik Parmak Cerrahisi